تامین سرمایه نوین | نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

«تنوین» ۷۵ درصدِ سود را تقسیم کرد؛ ۲۳ تومان به ازای هر سهم

مجمع عمومی عادی سالیانه تامین سرمایه نوین برای دوره منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ در حالی با حضور ۸۹ درصد از سهامداران برگزار شد که مجموع سود خالص این شرکت ۱۲۰۰ میلیاد تومان برآورد و ۷۵ درصد آن معادل با هر سهم ۲۳۰ ریال تقسیم شد.

به گزارش روابط عمومی تامین سرمایه نوین، مجتبی عزیزیان در مجمع عمومی سالانه تنوین عنوان کرد: تامین سرمایه نوین در سال گذشته جایگاه نخست مشاور عرضه و پذیرش شرکت‌ها را در فرابورس ایران از نظر رتبه‌بندی کیفی به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، ادامه داد: در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت ۳۸۵۰ میلیارد تومان و درآمد عملیاتی ۱۷۱۴ میلیارد تومان و سود عملیاتی ۱۳۳۱ میلیارد تومان است. همچنین در پایان دوره مالی یکساله منتهی به اسفند ۱۴۰۲ درآمد کل تامین سرمایه نوین بالغ بر ۱۵۴۷ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: بهره‌برداری از روش‌های هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های استراتژیک، از برنامه‌های آتی تنوین است. افزون بر این، تنوین در راستای اصلاح ساختار کسب و کار موجود، در نظر دارد موضوع فعالیت ۵ صندوق سرمایه‌گذاری را تغییر دهد. دیگر برنامه‌های این شرکت نیز عبارت است از ارائه محصولات و خدمات ترکیبی در تعامل با زنجیره نهادهای مالی مرتبط با بانک‌ها و توسعه بازار از طریق ایجاد شبکه‌های نفوذ به بازارهایی است که سایر نهادهای مالی بازار سرمایه به آنها وارد نشده‌اند.

به گفته عزیزیان، ارائه محصولات مالی این شرکت به‌صورت بسته‌های«جامع راهکار»، به نحوی که بکارگیری آن بتواند منافع تمام ذ‌ینفعان را تأمین کند و نگاه مقطعی نداشته باشد، از دیگر برنامه‌های این شرکت است.

مدیرعامل«تنوین» به پروژه‌های دردست اقدام شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت ۳۴ پروژه در دست اجرا دارد که از آن جمله آن می‌توان به طراحی سامانه SNBL، امکان سنجی ایجاد بازار شبانه نهادهای مالی غیر بانکی، طراحی اوراق STRIPS و پیاده‌سازی بستری برای ICO ، طراحی سوپر پلتفرم تأمین سرمایه برای تجمیع خدمات و بازاریابی شبکه‌ای همراه با مبادلات توکن با ارزش وابسته به شبکه اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از سهامداران مبنی بر کاهش ۱۷ تا ۳۵ درصدی قیمت سهام شرکت‌های تامین سرمایه گفت: متأسفانه در شرایط فعلی بورس، تامین سرمایه نوین نیز از کل بازار وصنعت مستثنی نبوده و این کاهش قیمت سهم همراه با کل صنعت و کل بازار سرمایه رخ داده است.

عزیزیان درخصوص اینکه چرا بخشی از سرمایه‌گذاری‌های تنوین در صندوق‌های خود تامین سرمایه انجام می‌شود، افزود: علت این موضوع حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت و افزایش سودآوری آنها است؛ همچنین اوراق باکیفیت منتشر شده از سوی تامین سرمایه را به صندوق‌های تحت مدیریت خود می‌دهیم تا سود صندوق‌ها افزایش یابد و در نهایت منابع تحت مدیریت و سود تامین سرمایه بیشتر شود.

مدیرعامل «تنوین» با اشاره به اینکه شرکت برنامه انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی جدید را در سال ۱۴۰۳ دارد، اظهارداشت: تامین سرمایه نوین در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۳۰۹۸ میلیارد تومان تأمین مالی از طریق انتشار انواع اوراق بدهی را انجام داده است و این مبلغ در سال جاری به ۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی ادامه داد: تأمین سرمایه نوین برای طیف گسترده‌ای از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل درآمد ثابت، سهامی، بازارگردانی و مختلط را مدیریت کرده است و حدود ۴ درصد حجم کل صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت یکی از محدودیت‌های پیش روی شرکت‌های تأمین سرمایه‌های بانکی این است که اجازه تأسیس صندوق‌های جدید را ندارند.

عزیزیان با بیان اینکه قرارداد شرکت برای اوراق با صندوق‌ها یک ساله است، افزود: خبر مثبت این است که نرخ اوراق یکساله تنوین حدود ۴۰ درصد و به صورت شناور بوده، اما در سایر شرکت‌های تأمین سرمایه این رقم حدود ۳۲ تا ۳۴ درصد است.

مدیرعامل تنوین تصریح کرد: با توافقاتی که با بانک شده است، تقریباً اوراق ۲۴ درصدی نداریم و آن مقدار کمی هم که باقی مانده است، به نرخ‌های بالاتری تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بسیاری از سبدگردان‌ها امکان انتشار اوراق را دارند و بسیاری از ابزارهای در دسترس شرکت‌های تأمین سرمایه نیز در اختیار شرکت‌های سبدگردان است؛ از همین رو، طرح‌ها و تنوع صندوق‌های این شرکت‌ها نسبت به مجموعه‌های تأمین سرمایه بیشتر است و در نهایت بازدهی‌های آن‌ها بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل«تنوین» از طراحی صندوق‌های خرید دین و خودرو خبر داد و بیان کرد: به تازگی نرم‌افزار جامع مدیریت ریسک و پایگاه داده را راه اندازی کرده‌ایم و می‌توانیم ریسک‌های وارد به شرکت را مدیریت کنیم؛ در واقع، این سیستم به ما کمک می‌کند که تاثیر اتفاقات بازار را به سرعت کنترل کرده و تاثیر عوامل کلیدی روی صندوق ها، بازده و ترکیب آن‌ها را خواهیم داشت. همچنین، تامین سرمایه نوین هیچ مستنداتی در خصوص فرایند‌ها نداشت، اما اکنون تمامی فرایند‌های شرکت مستندسازی شده است.

عزیزیان در خصوص خرید گواهی سپرده زعفران گفت: در سال گذشته گواهی‌هایی مبتنی بر سپرده زعفران خریداری شده و با اقبال خوبی رو به رو شد، چرا که در سال گذشته قیمت زعفران رشد قابل توجهی را تجربه کرد و تنوین سود خوبی را از خریداری طلای سرخ کسب کرد، اما بخش کوچکی از این سود هنوز محقق نشده و این مسئله از سوی شرکت تنوین درحال پیگیری است.

در پایان مجمع شرکت تامین سرمایه نوین، مجموع سود خالص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که ۷۵ درصد آن یعنی به ازای هر سهم ۲۳۰ ریال معادل ( ۲۳ تومان) تقسیم سود به تصویب رسید.

پیمایش به بالا